10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 – We have lift off of Space Shuttle Discovery!

Technorati-taggar: ,,,

Något liknande har man hört på TV, Film m.m. ett flertal gånger. Spännande och nervkittlande men ändå inte så där närvarande och gastkramande.

STS-124 Lift off

I går hade jag turen att kunna vara med på Kennedy Space Center i Florida när Mission STS-124 skickades upp till Internationella Rymdstationen med rymdfärjan Discovery och själv stå i Rocket Garden och se hur rymdfärjan lyfter upp över träden och upp iväg, mot en nästan klarblå himmel med hjärtat i halsgropen.

Vilken känsla!!

Dagen började tidigt med en bussfärd från Orlando till Kennedy Space Center. Jag tog först en rundtur till Apollo/Saturn V Center och International Space Station Center, men LC 39 Observation Gantry, var tyvärr stängt på uppskjutningsdagen. Efter det så gick jag runt och tittade på Visitor Complex och gick bland annat på en IMAX film – Space Station 3D. Det var så mycket folk så jag orkade inte stå och köa så mycket så jag stosade mest runt. När det började dra ihop sig för uppskjutningen så gick jag till Rocket Garden och fick en hyfsad plats på läktaren. Två austronater(hörde aldrig namnen) höll låda inför uppskjutningen och förklarade vad som hände under nerräkningen.

När det så småning om blev dags så hade pulsen stigit minst 40 slag för mig och alla runt om kring verkade vara i samma tillstånd. Vi såg första sekunderna av starten på en stor TV skärm men efter bara någon sekund så såg man eldsflammorna från rymdfärgan genom träden och sekunden senare så bröt den trädtopparna och man hörde dånet från motorerna. Kanske en halv minut eller så senare så doldes rymdfärgan av sin egen avgasplym och vi fick se resten på TV-skärmen. Mycket coolt måste jag säga.

IMG_0294

IMG_0328

IMG_0353

Sedan bar det av tillbaka till Orlando och nu tog det nästan tre gånger så lång tid som på vägen dit pga av alla bilköerna.

Leave a Reply

