Microsoft Sync Framework – Ramverk för att synka data

Jag jobbar just nu i ett projekt där en klientplattform byggs som kommer att vara tillfälligt ansluten till nätverk. Det är en mobil lösning med feta klienter som jobbar delvis med offline data pga. opålitlig nätverks access över 3G nät. Idag används en proprietär lösning från en svensk leverantör.

Eftersom jag är intresserad sedan länge tillbaka om ämnet så har jag hållit ögonen öppna för synk lösningar från större leverantörer. Det finns en hel del lösningar som synkroniserar SQL data men jag har varit mer intresserad av objektbaserad data synkronisering. Jag hittade i helgen tillbaka till Microsofts synkramverk som nu verkar har utökat sitt fokus från endast SQL data till att bli mer data agnostiskt. Detta tycker jag verkar mycket intressant och kommer att ta en djupare titt på detta vid lämpligt tillfälle.

Är du själv intresserad så läs mer om  Microsoft Sync Framework här.

Leave a Reply

