Lean Software Development: Practitioners Course med Mary & Tom Poppendieck på Valtech

Idag har jag, och en stor del av min Valtech kollegor, spenderat en heldag med ämnet Lean Software Development: Practitioners Course. Föredragshållare var Mary och Tom Poppendieck

Det var en mycket intressant och givande dag, trots att jag missade en del på morgonen på grund av snabbinsatta möten hos kund.

Lean Software Development är verkligen ett intressant sätt att se på hur man skall driva mjukvaruprojekt. Som Scrum master så är en hel del av begreppen och teorierna bekanta. Det delar som var nytt för mig när jag började läsa om Lean var sådant som Value Streams och Queuing Theory 

Det Lean tillför mest tycker jag är på affärs sidan. Använder man sig av Lean på affärssidan så kommer agila metoder i mjukvarutveckligen att falla in naturligt, enligt mitt sätt att se det.

Jag träffade ett mycket intressant företag för en tid sedan som hade börjat införa Lean i hela affärsorganisationen. Inom kort skulle man nu börja fokusera på agila metoder i mjukvaruutvecklingen. Detta uppifrån och ner tillvägagångssättet tror jag är det mest framgångsrika om man skall få stor utdelning på agila metoder i företag. Kör man ett en förändring från gräsrotsnivå och uppåt så tror jag att det är mycket svårare.

Tack Mary, Tom och Valtech för en mycket lärorik dag.

Thanks, Mary, Tom and Valtceh for a day of learning.

Leave a Reply

