Valtech konferens i Italien

Technorati Tags:

Är nyligen hemkommen Valtech konferensen i Desenzano del Garda i Italien. Det var en mycket trevlig men fysiskt påfrestande konferens. På lördagen hade vi nämligen den avslutande fysiska delen i Valtech Mountain Trophy.

Valtech Mountain Trophy bestod i diverse fysiska och intellektuella utmaningar och den tuffaste delen av detta var i Garda bergen. Det började med att vi skulle cykla uppför till en restaurang. Inte så lång och inte så brant men ganska jobbigt speciellt när man släpar på sina 25-30 kg övervikt. Cyklingen tog ca 34,5 minuter och var en stigning på ca 200 meter. Bengt S i vårt lag fick problem med cykel och fick springa en del av stäckan tills han fick en ny cykel.

Väl uppe så var det dags att flytta en ping-pongboll med hjälp av två rör över en gräsplan utan att röra bollen med händerna. Det tog ca 6 minuter.

Sen skulle det cyklas. Åtminstonde var det det jag trodde. Vi började cykla utefter en grusväg som sakta men säkert blev sämre och sämre och blev brantare och brantare. Efter ett tag så kom vi till ett vattenfall och var tvugna att bära cyklarna. Upp på axeln men cyklen och kämpa vidare. Snart där efter så kommer vi om två lag och bör nu ligga på andra plats. Det vi inte inser är att vi skulle ha lämnat cyklarna för länge sedan och endast gå resten av vägen. Vi kämpar dock på och efter mycket jobb och slit så kommer först ett lag och går om oss utan cyklar! Vi undrar givetviss var dom har sina cyklar och dom säger att man skulle ha lämnat dom när vägen tog slut där instuktörerna stod och väntade! När vi passerade fanns det inga instuktörer i slutet på någon väg. Vi fortsätter och hoppas dom har gjort fel. När lag nummer tre går om oss så inser vi att vi har gjort en miss och lämnar cyklarna och mycket av våra krafter i skogen.

Efter ca 1 timme och 30 minuter, 836 meter uppför och en snittpuls på 157 (184 är min maxpuls)! Så kommer vi äntligen fram till nästa station. Klättring.

Två i gruppen klättrar och restan, där ibland jag, går upp till toppstugan. Ca 28,5 minuter senare och 222 meter högre upp så är vi framme. Pulsen var något lägre, 142, men gud så jobbigt!

Äntligen var det lite vila och lunch. Ca 50 minuter senare så är det dags för sista etappen på den tidtagna delen. En språngmarch nerför under ca 35 minuter och 354 meter nerför så var vi i "mål". Ingen mer tidtagning men ändå inte klara. Vi kom in på 7:e plats av 10 vilket känndes ok efter att ha burit cyklarna så lång. Laget som kom först hade dock burit cyklarna hela vägen upp till klättringen!

Sen bar det utför på cyklar i ca 7 minuter och ytterligare 250 meter ner. Där var det dags att svida om till våtdräkt och galonblöja. För nu var det dags för Canyoing. Det innebär att man går, hoppar, kasar, simmar och repilerar sig ner för en bäck. Mycket coolt! Vi hade en ganska timid bäck med få svårigheter men det var coolt ändå. Några hopp på 2,5-3,5 meter, simma genom trånga passager och repilering ner för 3-15 meter höga vatten fall. I sista vattenfallet som var ca 15 meter högt så repilerade vi ner och jag hamnade mitt i vattenfallet och fick, vad som känndes som tonvis, med vatten över mig och tappade luften. Väl nere under fallet så bottnar jag inte men måste kroka loss linan för att kunna simma bort från fallet. Några ganska otäcka sekunder och sedan är jag fri! Lite otäckt men häftigt ändå!

Sen är det tillbaka till cyklarna och väl ur våtdräkten så bär det av på cykel ner till Gardasjön. Väl framme så blir det en stor öl och lite vila innan bussen går tillbaka till hotellet.

Vilken dag! Kanon jobbigt men jätte kul. Jag skulle göra om det imorgon igen om jag bara inte hade sådan träningsvärk!

Resten av konferensen bestod av lite gruppövningar, en kort Open Space del, gala middag och vinprovning.

Ja, du ser på längen av beskrivningen så var dessa delar inte så stor del av upplevelese. Märk väl inte dåligt på något vis men inte lika minnesvärda.

Titta i mitt bildalbum för lite utvalda bilder från den inhyrda fotografen och några bilder från min TyTN II som jag fick 30 minuter innan bussen gick från kontoret.     

2 thoughts on “Valtech konferens i Italien

  1. Jesper Adolfsson 2011-11-28 / 21:55

    Kommer du ihåg vad vingården hette som vi åkte till på väg till flyget?

    • Håkan Forss 2011-11-29 / 10:18

      Tyvärr så har jag ingen aning. Jag vet bara att vinet jag köpte blev väldigt dyrt eftersom jag gick över max vikten på Ryan Air 😦

Leave a Reply

