Jag TDD:ar inte än men jag diggar unittester!

Technorati Tags: , ,

Jag har inte lyckats göra det mentala hoppet till TDD ännu men jag bara älskar unittester!

Att påstå att det är olönsamt att skriva unit tester och att anpassa sin applikationsdesign så att man kan testa den är rent skitsnack! Om man skriver en applikation som skall underhållas och vidarutvecklar så betalar unit testerna igen sig 100 gånger om vid första bugg fixen eller uppdatering av funktionaliteten.

Att kunna luta sig tillbaka på unit tester när man uppdaterar kod gör att man vågar göra drastiska förändringar utan att vara rädd för att man har brutit någon funktionallitet.

Jag jobbar just nu med att göra förändringar i en ganska komplex del av vår kodbas för att addera funktion och samtidigt försöka förbättra prestandan. Jag kan utan att vara rädd göra stora förändringar i kodorgninisation och implementation och med ett höger klick säkerställa att allt fortfarande funkar som det är tänkt. Detta är ROI så det stänker!

Leave a Reply

