Prestanda testningsverktyg

Min kollega Anders S hade letat rätt på ett open source prestanda testningsverktyg idag som jag är väl förtrogen med, WebLoad. När jag jobbade WebLoad på mitt förra jobb så kostade en licens över 100 kkr så jag har inte titta på det sen dess. Nu visar det sig att det finns en open source version av WebLoad!
 
WebLoad är ett last och funktions-testverktyg. Man kan spela in olika scenarier direkt i webbläsaren som sedan sparas som testscript i JavaScript. Man kan sedan enkelt justera eller kompletera JavaScript-koden och mycket enkelt bygga upp ett väl fungerande test.
 
När jag jobbade med den kommerciella versionen så kunde man enkelt fördela ut testbelastningen på flera lastmaskiner vilket gjorde att det var enkelt att skala upp testet till flera hundra användare genom att addera lastmaskiner för ca var 50 virituella användare. Efter som man spred ut lasten på flera lastmaskiner så kunde man också testa från t.ex. en kunds interna nätverk för att se hur det påverkade brandväggar m.m.
 
Jag rekommenderar verkligen att du tar en titt på WebLoad, det skall jag. Är inte open source versionen för begrännsad så skall den börja användas i varje testrelease 

Leave a Reply

