Instrumentering är kung!

Håller på att implementera Alachisofts NCache och hade problem att få den att fungera i vår app. Jag misstänkte att detta hade att göra med att vi kör delar av applikationen i en separat AppDomain. Jag tyckte att jag hade laggt init och disponse koden för cachen på rätt ställe men var inte säker. Jag kom då på att addera AppDomain namnet i loggningsformattern för debug och vipps så såg jag att koden kördes i fel AppDomain. Anropen flyttades och app:en funkar som den skall igen.
 
Slutsats:
Det är underbart att ha sin app instrumenterad med performance counters och loggning så att man kan i utveckling, test och driftsmiljön se vad applikationen gör och hur snabbt det går. Vi använder Enterprise Library från patterns & practices hos Microsoft för applikationsloggning och performance counters. Nästan varje publik metod loggar i vår applikation vilket gör att man kan se i loggarna vad applikationen gör när det t ex går galet av någon anledning.
Har du inte redan detta så addera applikationsloggning och performance counters till din applikation nu!

Leave a Reply

