Home > Nyheter och politik > Dödsfallet – vad hände sen?

Dödsfallet – vad hände sen?

Följde ni Jean-Xavier de Lestrade:s dokumentär Dödsfallet när den gick på svt för något år sedan? Det gjorde jag.
 
Michael Peterson anklagades för att har dödat sin fru och fälldes för mord. Michael Peterson hävdade dock sin oskuld och menade att hans fru hade trillat i trappan och slagit sig så illa att hon hade förblödit och dött. Jag följde alla delar i dokumentären och kunde inte tro mina öron när Michael Peterson blev dömd för mord. Om det finns något som heter rimligt tvivel så tyckte jag att det förelåg i detta fallet. Men juryn kunde inte enligt min mening se bortom Michael Petersons bisexualitet och att en vän hade dött under något liknade former ett flertal år tidigare.
 
Ikväll så såg jag en uppföljande dokumentär om vad som hände sen. Inte mycket verkade att ha hänt och Michael Peterson sitter fortfarande i fängelse. Personligen hoppas jag att hans överklagan skall tas upp och han blir frikänd.
 
Min uppfattning om det amerikanska rättsystemet är väl inte riktigt på topp men det är bättre än det svenska, enligt min mening. Det svenska systemet där det inte finns en seperation mellan dömmande och verkställande makt är enligt min mening förkastligt. Men även jury systemet har sina brister. Finns det något väl fungerande rättsystem?
Categories: Nyheter och politik
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 366 other followers

